Als student heeft Daniel Bonder het fenomeen Escape room opgepakt en met behulp van een opdracht voor leerlingen uitgewerkt in het kader van Vakdidactiek 2

Het uitgangspunt voor de opdracht is dat tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone of tablet. Voordat deze devices tot onze persoonlijke uitrusting kunnen behoren, hebben ze een lange weg afgelegd. Een lange weg waarbij mens en natuur niet gespaard zijn gebleven. Daarnaast is de huidige manier van produceren en consumeren niet altijd even eerlijk. Maar waarom dan? En hoe kan het dat de aanwezigheid van grondstoffen niet altijd een zegen is voor een land?


De escaperoom die Daniel ontwikkelde gaat over deze kwestie en speelt zich in Zuid-Amerika. De leerlingen gaan middels een uniek concept aan de slag met het onderwerp Zuid-Amerika. De leerlingen gaan namelijk aan de hand van een ‘Escape the Classroom’-les bezig met het problematiseren van de grondstofwinning in Zuid-Amerika. Zowel lagere als hogere orde denkvaardigheden komen aan bod om de leerlingen op verschillende manieren te laten kijken naar het probleem.

Daniel heeft de opdracht inmiddels verschillende keren uitgevoerd en ook aan collega’s gedemonstreerd op nascholingen en conferenties

Lesmateriaal bij Escape the Classroom Bloedmobieltjes. Surfdrive >>>

Daniel Bonder en Mathijs Booden schreven voor het Didactisch Magazine Dimensies een artikel over Escaperooms . Dimensies >>>