De KNAG onderwijsdag gebruiken we bijna ieder jaar om nieuwe didactische inzichten te delen met onze Nederlandse collega’s. Zo hebben we in de afgelopen jaren onderwerpen gebracht als Webquest ( Geoquest), het werken met actualiteit in de klas (Geobronnen) , digitaal /online toetsen (wintoets) , Fysisch Geografische proeven (Geoproeven) en docenten ideeën laten uitwisselen waarmee ze hun leerlingen inspireren (Teacher to Teacher/ Teachmeet)

In 2015 hebben we samen met een aantal studenten van dat jaar (uit het tweede semester) verschillende nieuwe werkvormen laten zien waarmee je lastige concepten uit de Fysische Geografie goed kan duidelijk maken klas. Allemaal werkvormen waarbij de deelnemers in de workshop actief aan de slag moesten , georganiseerd in carrousel vorm met ruim 50 deelnemers

De allereerste inspiratie voor deze werkvormen  hebben wij in de afgelopen jaren opgedaan bij de conferentie workshops van de Special Interest Group Physical Geography van de Engelse Geographical Association in 2011, 2013 en 2015.

De studenten van dat jaar (Dick Naber, Willem van Ham, Ronald van Stralen en Kenneth van der Veere) gebruikten de GA conferentie handouts + aanvullende informatie en uitleg van Duncan Hawley om verschillende werkvormen om te bouwen naar een Nederlandse versie en te presenteren op de KNAG conferentie. 

Dat was de basis voor de Geowerkvormen. Inmiddels zijn er 10 werkvormen uitgewerkt en zullen komend jaar verschijnen in een LEMM bundel  

Willem van Ham aan de slag met docenten op de KNAG-dag 2015 met de werkvorm “Hoe lang duurde het “